• stichtingmubo@gmail.com
  • +31648267998

Stichting MoBo: Al ruim 10 jaar en al 15 voorstellingen gemaakt

Stichting MuBo, stichting voor muziektheater in de Duin- & Bollenstreek(Hillegom, Lisse, Voorhout, Noordwijkerhout, Noordwijk, Katwijk,Teylingen), is opgericht in 2009. In het voorjaar werd begonnen aan de eerste productie, de musical "My Fair Lady". Al snel bleek dat het initiatief aan een behoefte in de regio tegemoet kwam. Met gemak kwamen ruim voldoende aanmeldingen binnen, waarvan uiteindelijk 25 castleden overbleven. Ook elders werd My Fair Lady met veel enthousiasme ontvangen: Vrij eenvoudig dienden zich repetitielocaties, muzikanten en vrijwilligers aan.

De voorstellingen in het voorjaar van 2010 waren een groot succes en een volgende voorstelling was onvermijdelijk. In de lijn van de visie van de stichting werd wederom gekozen voor een grote, bekende musical: Tim Rice’s en Elton Johns Aïda. Het werd een evengroot succes met een grotere cast en hetzelfde orkest. Nog hetzelfde jaar was daar de derde voorstelling: A Christmas Carol. Bij deze voorstelling waren naast 30 volwassenen ook 14 kinderen betrokken. Vervolgens werd ook met veel succes Rudyard Kiplings Jungle Boek opgevoerd. Ook bij deze voorstelling waren kinderen betrokken in de leeftijd van 8 tot en met 17. Net als bij voorgaande producties werden er try-outs en concertanten gehouden in verzorgingstehuizen. Er was zelfs een extra try-out in het theater voor 250 basisschoolleerlingen uit de regio.

In 2013 speelde MuBo haar vijfde productie, CATS (als eerste amateurgroep in Nederland) en in 2014 volgde de nieuwste versie van JOSEPH and the amazing technicolor dreamcoat. Seizoen 2014/2015 was ingeruimd voor een bijzonder spectaculaire voorstelling in een tot theater omgebouwde bedrijfshal. The Grand Tour. Ook seizoen 2015/2016 beloofd weer bijzonder te worden. Naast de grote productie Jesus Christ Superstar zal er een tweede kleinere productie worden gemaakt: 'Man van La Mancha' die in een drietal kleinere locaties in de regio te zien zal zijn (in tegenstelling tot de grote productie die alleen in de Muze in Noordwijk is te zien).

In 2017 presenteerden we Sunset Boulevard in de Muze in Noordwijk en ook in seizoen 2017/2018 is er voor elk wat wils. Dan spelen we de musicals Chess en Guys & Dolls.

In seizoen 2018-2019 werd de prachtige voorstelling Cyrano gespeeld. Over de eigenzinnige dichter Cyrano de Bergerac. Een prachtige voorstelling vol vocalen, kostuums en actie. Een waar liefdesdrama tegen een achtergrond van oorlog, jaloezie, en prachtige volzinnen uit de mond van Cyrano. Wat maakt de liefde voor iemand? Zijn Uiterlijk of zijn woorden?

In 2019 werd het jaar afgesloten met met de grootse "Muziektheater-vertaling" van fantastische kerstfilm bij uitstek: Love Actualy" Een waar locatietheater spectakelstuk, waarin het uiterste gevergd werd van regie, zang en orkest. En waarbij het publiek meegenomen werd in een duizelingwekkende voorstelling. Een premier van het land die zijn liefde vindt bij zijn heerlijk volkse assistent. Een oude rocker die nog één keer wil scoren, danwel in succes, drank of liefde. De schrijver die valt voor zijn onbeschrijfelijke, buitenlandse huishoudster. De Koorleider die moet kiezen tuusen zijn ietwat suffige, maar prachtige moeder van zijn kinderen of het heerlijke delletje uit het koor. Stuk voor stuk verhaallijnen om van te smullen. Zeker als blijkt hoezeer alles met elkaar verweven blijkt.

In een aantal jaar heeft de stichting een duidelijke positie verworven in het culturele landschap van de Duin- & Bollenstreek en mag ze zich terecht een voorbeeld voor cultureel ondernemerschap in de regio noemen.